« tillbaka

3 minuters träning per vecka för positiva träningsresultat – räcker det?

Härom dagen sändes Vetenskapens värld i SVT.

Programmet handlade om träning och visade upp intressanta data från den senaste forskningen. Som vanligt passade media på att sälja lösnummer och igår kunde man på löpsedlarna läsa att 3 minuters träning per vecka räcker för att få resultat.

Detta är förstås en sanning med modifikation.

 

Det här är min åsikt: Ja, man kan få resultat av en mindre mängd träning under förutsättning att den är kvalitativ, har hög intensitet och kompletteras med promenader, en aktiv vardag med minimalt stillasittande samt en individuell kostplan.

Så summan av kardemumman: Att i enlighet med vad som skrivs om att träna 3 minuters intensiv träning per vecka för att uppnå resultat är otillräckligt om du är ute efter en genuint vältränad kropp. Behöver man verkligen lägga ner massvis med timmar på träning för att få resultat. Nej, absolut inte. Det handlar alltid om kvalité framför kvantitet.

 

Tips: 3-4 träningspass, a´ 45-60min, per vecka är tillräckligt för en positiv utveckling och hållbart resultat av träningen vilket är en mycket liten del av veckans alla timmar. Träningen bör då vara en blandning av rörlighetsträning, styrketräning, kondition och förbränning.

Exempelvis Yoga, Styrketräning med fria vikter (funktionell träning), Löpning/Cykling/Simning/Rodd eller liknande samt en promenad.

Självklart gäller även att det du äter behöver vara av god kvalité med högt näringsvärde och att kosten är anpassad till dig. Äter du skräpmat kan du rendast förvänta dig en riktig soptipp till metabolism. Äter du näringsrik mat av god kvalité kan du förvänta dig en effektiv metabolism som ger energi.

 

Länk till artikel på SVT Nyheter: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tre-minuters-traning-i-veckan-racker

Länk till inslaget i Vetenskapens värld på SVTPlay: http://www.svtplay.se/video/326348/1-10-del-2-av-3

Publicerad: - Av: Mathias - Kategori:
« tillbaka