« tillbaka

Dag 7 Borensberg – Söderköping

Om gårdagen var tuff var den här dagen ännu tuffare…!

Ända sedan i måndags har jag haft problem med en muskel i underarmen, troligen efter att ensam ha dragit upp kajaken för mer än 8 slussar… Min teori är att det är en blödning som blivit värre allteftersom veckan gått. Jag har behandlat med voltaren och lättare massage för att stimulera blodcirkulation vilket gjort att den hållit sig stabil.

Jag lyckades dock hitta ett sätt att paddla på som inte gjorde ont. 🙂

Precis ovanför handleden finns ett rött område, det är den ömma muskeln.

Hur som helst. Morgonen startade med en aggressiv paddling till Bergs slussar i Ljungsbro (22km = ca 3h). Där skulle STRIX television möta upp för att filma mig under min utmaning samt ställa frågor kring den. (De började filma mig redan igår innan jag lämnade Karlsborgs camping och skulle fortsätta idag.) TV-teamet var ett supertrevligt gäng grabbar och vi hade kanonkul under inspelningen. Tack för det! 🙂

Stoppet blev längre än planerat och jag visste därför innan jag lämnade Bergs slussar att jag inte skulle hinna ända ut till Mem. Jag siktade på Söderköping.

Paddlingen över sjön Roxen var brutalt långtråkig. Det var den tråkigaste sjö jag någonsin paddlat i! Jag fick verkligen jobba med positiva tankar och ha målet i fokus. Paddlingen över sjön till Norsholm tog 3h 30min. Väl framme i Norsholm fanns ingenstans att kliva ur kajaken… Jag fick göra ett cirkusnummer upp på en båt och sedan dra upp kajaken på en brygga.

Efter det var jag inlåst (låst bom) och fick lyfta kajaken över bommen för att sedan själv klättra över. Efter det var det en järnväg utan bommar… Som tur var hade jag hjälp av en god vän som kommit för att hämta mig. Vi bar kajaken till andra sidan slussen och jag fortsatte att kriga på till Söderköping (ca 2mil). Var helt färdig och glömde ta kort på målgången…

Min underbara syster kom upp med sin son ända från Göteborg för att gratulera mig och fira. Jag uppskattade det grymt mycket. Kram Sis! Ett enormt tack till min fantastiska vän Helena som ställer upp på mig i vått och torrt. Hon följde med i följebil under cyklingen och kom alltså ner idag för att hämta mig. Utan din hjälp hade jag inte kunnat genomföra den här utmaningen. TACK!  Det blev middag och en ”bautaglass” på Smultronstället.

Bamseglass på Smultronstället i Söderköping

Totalt paddlade jag i 8h 45min igår.

Så under 7 dagar har jag cyklat 38mil och paddlat 18mil. Målet var ju att klara alltsammans på under 10 dagar vilket uppnåddes. 🙂